انجام امور حسابداری و مالی شرکت‌ها شامل:

 

  • تنظیم اظهارنامه مالیاتی
  • ثبت اسناد مالی در دفاتر قانونی

     

تلفن تماس ؛ 09125456159 نیک‌سیرت     

 

 telegram: @malivamaliati

email: info@taraz-name.ir   

 

 

    

سوابق کاری: همکاری با شرکت‌های؛

 

- طراحان صنعت تیوا

- پردازش گستر آکام

- ره آوران فنون آتین

- صنعتی کیان مهر

- راشا انرژی

- ماهان تک

 

تعریف حسابداری : ( نگهداری ، ثبت و ضبط  کلیه فعالیتهای مالی یک موسسه به منظور تهیه گزارشات مالی . )

 حسابداری عبارت است از فن ثبت , طبقه بندی و تلخیص فعالیتهای مالی یک موسسه در قالب اعداد قابل سنجش به پول و تفسیر نتایج حاصل از آن . مجموعه قوانین و قواعدی که با استفاده از آنها بتوان اطلاعات مالی یک موسسه را گردآوری , طبقه بندی و در قالب گزارشات حسابداری برای اشخاص ذینفع ارائه داد را حسابداری گویند .

تعریف حسابدار : کسی که متخصص در امور مالی بوده و بتواند انواع گزارشهای مالی موسسات را تهیه نماید .

 تعریف حسابرسی : رسیدگی به حسابها جهت کشف هرگونه تقلب و سوءاستفاده احتمالی و اظهارنظر نسبت به صورتهای مالی

انواع موسسات از نظر نوع فعالیت: 

- موسسات خدماتی

- موسسات بازرگانی

- موسسات تولیدی

1 -  موسسات خدماتی : کلیه موسساتی که درآمد آنها از محل ارائه خدمات به مشتریان تامین میگردد .

 2 -  موسسات تجاری (بازرگانی) : کلیه موسساتی که جهت کسب درآمد اقدام به خرید و فروش هر نوع کالایی بدون ایجاد ارزش افزوده در آن می نمایند.

 3 -  موسسات تولیدی (صنعتی) : کلیه موسساتی که با خرید مواد اولیه و تبدیل آنها به کالا جهت کسب درآمد اقدام به فروش کالای تولید شده می نمایند.

طبقه بندی متداول مفاهیم حسابداری به صورت زیر می باشد:

الف) مفروضات حسابداری: شامل فرض تفکیک شخصیت، فرض تداوم فعالیت، فرض واحد اندازه گیری، فرض دوره مالی و فرض تعهدی.

ب) اصول حسابداری: شامل اصل بهای تمام شده، اصل تحقق درآمد، اصل تطابق هزینه ها با درآمدها  اصل افشاء.

ج) اصول یا میثاقهای محدود کننده: شامل اصل فزونی منابع بر مخارج، اصل اهمیت، اصل خصوصیات صنعت و اصل محافظه کاری.

الف) مفروضات حسابداری

آن گروه از مفاهیم حسابداری است که جنبه بنیادی و زیر بنایی دارند و به نحو قابل ملاحظه ای بر اندازه گیری، ثبت و گزارش اطلاعات حسابداری اثر می گذارند.

- فرض تفکیک شخصیت: مفهوم شخصیت در حسابداری عموماً به معنای این است که برای مقاصد گزارشگری مالی، واحد تجاری را باید به عنوان یک شخصیت مستقل از صاحب یا صاحبان آن در نظر گرفت. یکی از اثرات این فرض این است که در حسابداری درآمد هنگامی شناسایی و اندازه گیری می شود که برای واحد تجاری تحقق می یابد و نه هنگامی که بین صاحبان واحد مزبور توزیع می گردد.

- فرض تداوم فعالیت: حاکی از این است که واحد تجاری عملیات خود را در آینده قابل پیش بینی ادامه خواهد داد. به بیان دیگر، واحد تجاری آن قدر به موجودیت خود ادامه می دهد تا برنامه های جاری خود را اجراء و تعهدات خود را ایفا کند.

- فرض واحد اندازه گیری: در گزارشگری مالی رویدادها و فعالیتهای مالی واحد تجاری بر حسب پول اندازه گیری و بیان می شود. هرگونه اطلاعی که لازم باشد مشخصاً در متن صورتهای مالی آورده شود باید برحسب واحد پول قابل اندازه گیری باشد. چنانچه این اندازه گیری امکانپذیر نباشد، راه حل دیگر برای گزارش اطلاعات مربوط یادداشتهای همراه صورتهای مالی می باشد.

- فرض دوره مالی: جداسازی عملیات و رویدادهای مالی براساس دوره های زمانی کوتاهتر از عمر واحد تجاری، اصطلاحاً فرض دوره مالی نامیده می شود. فرض دوره مالی استفاده از روش تعهدی را به جای روش نقدی، در گزارشگری مالی ضروری می سازد. به بیان دیگر، چنانچه ارائه صورتهای مالی ادواری در طول عمر واحد تجاری لازم نبود، فرض تعهدی ضرورت پیدا نمی کند.

- فرض تعهدی : این فرض حاکی از این است که باید درآمدها به محض تحقق و هزینه ها به محض تحمل و بدون توجه به دریافت یا پرداخت وجه نقد مربوط شناسائی شود. این فرض بر تحقق درآمد، تحمل هزینه و تطابق دقیق هزینه ها با درآمدهای شناسایی شده، تاکید دارد.

ب) اصول حسابداری:

آن گروه از مفاهیم حسابداری که رهنمودها و مبانی لازم در مورد نحوه اندازه گیری، ثبت و گزارش اطلاعات مالی را به طور مشخص فراهم می آورد. مفروضات حسابداری جنبه زیر بنایی دارند در حالی که اصول حسابداری بیشتر جنبه کاربردی و عملی دارند.

- اصل بهای تمام شده: مبتنی بر این واقعیت است که در هر مبادله، ارزش متعارف آنچه که واگذار می شود فراهم کننده مبانی و شواهد قابل اتکاء در مورد ارزش متعارف چیزی است که تحصیل می گردد. از اینرو، دارائیهای تحصیل شده در مبادلات همواره به بهای تمام شده ای اندازه گیری و ثبت می شوند که معرف ارزش متعارف آنها در تاریخ تحصیل است. اصل بهای تمام شده تاریخی در مورد اندازه گیری بدهیها، هزینه ها و زیانها نیز حاکم است.

- اصل تحقق درآمد: بر مبنای اصل مزبور درآمد حاصل از فروش کالاها و محصولات در زمان فروش یا تحویل کالا و درآمد حاصل از ارائه خدمات در زمان ارائه خدمات شناسائی می گردد. در پاره ای موارد، مثل قراردادهای بلند مدت پیمانکاری، تولید محصولات کشاورزی با مظنه رسمی و تضمین خرید و فروش اقساطی، درآمد بر مبانی دیگر غیر از اصل تحقق مثلاً بر مبنای درصد پیشرفت کار، خاتمه تولید و در زمان دریافت وجه شناسایی می شود. اصل تحقق درآمد استفاده از فرض تعهدی در حسابداری را ضروری می سازد.

- اصل تطابق هزینه ها با درآمدها: این اصل بر فرآیند اندازه گیری سود تمرکز دارد و مفهوم آن این است که بعد از اندازه گیری درآمد دوره، هزینه های انجام شده به منظور تحصیل درآمد نیز باید برای همان دوره تعیین و با درآمد مربوط مقابله شود تا سود خالص دوره مشخص گردد. بنابراین، شناخت هزینه متعاقب شناخت درآمد است. پیش فرض استفاده از اصل تطابق هزینه ها با درآمدها فرض تعهدی است.

اصل افشاء: این اصل ایجاب می کند که کلیه واقعیتهای با اهمیت مربوط به رویدادها و فعالیتهای مالی واحدهای تجاری به شکل مناسب و کامل گزارش شود. زیر بنای تئوریک اصل افشاء ویژگی کیفی مربوط بودن اطلاعات مالی است.

 ج) میثاق ها یا اصول محدود کننده

میثاق ها کاربرد مفروضات و اصول حسابداری را در چهار چوب خاصی محدود می سازند. که عبارتند از:

- میثاق فزونی منافع بر مخارج: هدف گزارش گری مالی فراهم کردن اطلاعات لازم برای تصمیم گیری است . امّا مخارج تهیه این اطلاعات نباید بر منافع آن فزونی یابند.

به عبارت دیگر فراهم کردن اطلاعات حسابداری باید مقرون به صرفه باشد.

- میثاق اصل اهمیت:

به موجب اصل اهمیت در مورد مبالغ و اقلامی که بنابر وضعیت ، محیط و عملکرد مؤسسه ، جزئی و ناچیز محسوب می شوند ، می توان از اعمال دقیق اصول حسابداری خودداری کرد.

- میثاق اصل محافظه کاری:

محافظه کاری بدین معنی است که در شرایط ابهام ، اعمال قضاوت برای انجام برآورد به نحوی صورت گیرد که درآمدها یا دارائی ها بیشتر از واقع و هزینه ها یا بدهی ها کمتر از واقع ارائه نشود.

- میثاق خصوصیات صنعت:

خصوصیات ورویه های عملکرد در صنایع مختلف ممکن است، استثنائات خاصی را در مورد به کارگیری اصول ورویه های حسابداری توجیه کند