انجام امور حسابداری و مالی شرکت‌ها شامل:

 

  • ثبت اسناد مالی در دفاتر قانونی
  • تنظیم اظهارنامه مالیاتی
  • ارسال صورت معاملات فصلی

     

تلفن تماس ؛ 09125456159 نیک‌سیرت     

 

 telegram: @malivamaliati

email: info@taraz-name.ir   

 

 

    

سوابق کاری: همکاری با شرکت‌های؛

 

- طراحان صنعت تیوا

- پردازش گستر آکام

- ره آوران فنون آتین

- صنعتی کیان مهر

- ماهان تک

 

سیستم شاخص های مالی

هر بخش یک بنگاه اقتصادی نوعی اطلاعات تهیه می­کند که توسط مدیر برای اندازه گیری عملکرد آن بخش مورد استفاده  قرار می گیرد. این اطلاعات ممکن است به عملیات، وضعیت مالی کل شرکت و یا عملکرد تامین کنندگان و مشتریان یک شرکت مربوط شود اما این اطلاعات به خودی خود مفهومی را به دنبال ندارند و زمانی که با معیار ارزیابی چون روند شرکت، متوسط صنعت و شرکت­های مشابه مورد مقایسه قرار می­گیرند، می­توانند به مدیران سازمان کمک کنند تا گرفتار اشتباهات حاصل از اطلاعات گمراه کننده نشوند.

سیستم شاخص های مالی سندپرداز از مجموعه سیستم های لایه حسابداری مدیریت می باشد و برای مدیران شرکت های بزرگ که نیاز به آگاهی از عملکرد بخش های مختلف سازمان خود دارند طراحی شده است. از مزایای این سیستم آن است که نه تنها شامل اندازه گیری عملکرد بخش های حسابداری است بلکه برای سایر بخش­ ها نظیر مهندسی، تولید، پشتیبانی، تدارکات، منابع انسانی، فروش و بازارایی نیز قابل اجراست.

در این سیستم میتوان به دو مفهوم سنجه و شاخص  اشاره کرد که سیستم قادر است در هر دو مورد گزارش های دقیق و جامعی از مقدار دوره ای و روند دوره ای آنها ارائه دهد.

سنجه تابعی از گردش یا مانده تعدادی حساب به دست می آید که مستقیما از ترازها استخراج می گردد و به یک قلم اطلاعاتی مفهوم دار تبدیل می گردد مانند خالص فروش یا حقوق مالکانه. فایده مهم سنجه آنست که می تواند ترازهای مالی شرکت های مختلف علیرغم تفاوت در ساختار سرفصل حساب ها را همگن و مقیاس پذیر نماید.

اما شاخص حاصل تقسیم دو سنجه است که می تواند بیانگر وضعیت شرکت باشد خصوصا هنگامی که با صنایع مشابه و رقیب مقایسه گردد و یا حداقل روند آن در دوره های مختلف یک شرکت مورد بررسی قرار گیرد.

شاخص­ها براساس استفاده از دارایی، کارایی عملیاتی، جریان نقد، نقدشوندگی، ساختار سرمایه، بازده سرمایه گذاری، کارائی بازار، کارائی پردازش­های مالی، کارائی دپارتمان عملیات مهندسی، کارائی دپارتمان منابع انسانی، کارائی دپارتمان پشتیبانی، کارائی دپارتمان تولید و کارائی فروش و بازاریابی طبقه بندی می شوند. این طبقه­بندی نه تنها برای بخش حسابداری و مالی جذاب است، بلکه مورد توجه استفاده­کنندگان شرکت از جمله سرمایه گذاران و اعتباردهندگان نیز می­باشد.

شاخص های مالی بسیار متنوع هستند و در سیستم سندپرداز بیست مورد آن ها مورد توجه قرار گرفته است.

سیستم شاخص های مالی سندپرداز یک ابزار گزارش گری چهار بعدی است که سنجه ها و شاخص های مورد نظر مدیران را به سهولت، در اشکال مختلف و از زوایای مختلف نمایش می دهد به گونه ای که قادر خواهد بود اطلاعات را در سالهای مالی مختلف، دوره های گزارش گری ماهانه، سه ماهه، شش ماهه، نه ماهه و سالانه و در مقایسه با شرکت های مختلف مورد بررسی و ارزیابی قرار دهد.

در زیر به مهم ترین شاخص ها و سنجه هایی که در این سیستم پیش بینی شده است می پردازیم.

 

سنجه ها

منظور از سنجه اقلام اطلاعاتی است که از سیستم اطلاعاتی سازمان استخراج می گردد و عموما یا جمع جبری چند حساب (ترازنامه­ای یا سود و زیانی) است یا اعدادی است که مستقیما از سیستم یکپارچه سازمان (ERP) استخراج می شود. می توان به سنجه های موجود در سیستم به شرح زیر پرداخت:

فروش خالص که حاصل جمع جبری حساب فروش و حساب برگشت از فروش و تخفیفات است،

دارایی جاری که حاصل جمع جبری حساب های وجوه­نقد، سرمایه­گذاری کوتاه­مدت، پیش­پرداخت­ها وسفارشات، بدهکاران و موجودی کالا می باشد،

سرمایه درگردش که حاصل جمع جبری حساب های دارایی­ جاری و بدهی­ جاری است،

داراییهای ثابت خالص که حاصل جمع جبری حساب های اموال، ماشین­آلات و تجهیزات­ و استهلاک­انباشته آنها می باشد،

هزینه های فروش که شامل هزینه های مربوط به فروش کالا و هزینه های مستقیم مربوط به آن است

هزینه های اداری که شامل هزینه های مربوط به انجام امور اداری مربوط به فروش کالا و موارد مستقیم در مورد فروش است.

سود عملیاتی که حاصل جمع جبری فروش خالص و بهای تمام شده کالای ­فروش رفته و درآمدهای عملیاتی و هزینه های عملیاتی است،

تفاضل دارایی جاری از موجودی کالا که برای به دست آوردن نسبت آنی به کار میرود،

 

در کل، سنجه ها مفاهیم ملموس تری هستند که معمولا بررسی روند آن ها در دوره های مختلف برای مدیران از جذابیت های زیادی برخوردار است.

 

شاخص ها:

  1. نسبت فروش به سرمایه در گردش

ضروری است برای کاهش نیازهای تامین مالی، مبلغ وجوه نقد مورد استفاده در سازمان را در میزان حداقلی نگه داریم. یکی از بهترین شیوه­ها برای تعیین میزان تغییرات در استفاده از وجوه­نقد در طول زمان، نسبت فروش به سرمایه­درگردش است. این نسبت نشان می­دهد چه میزان نقد برای حفظ سطح خاصی از فروش­ها نیاز است. این نسبت هنگامی اثربخش­تر است ­که به روند آن توجه­کنیم بطوری­که مدیر می­تواند ببیند آیا تغییرات بلندمدت در مبلغ وجوه­نقد مورد نیاز موسسه برای ایجاد همان مبلغ فروش وجود دارد.

  1. نسبت فروش به هزینه­های اداری

مساله کلیدی، میزان هزینه سربار مورد نیاز برای حفظ سطح خاصی از حجم فروش است. برای نمونه، شرکتی با استرتژی فروش سفارش­های خیلی اندک به مشتریانش نیاز به بخش حسابداری بزرگی نه تنها برای انتشار تعداد زیادی از فاکتورها بلکه برای پردازش تعداد زیادی از پرداخت­ها دارد. به طور مشابه اگر شرکت نیاز به کارکنان زیادی برای ایجاد درآمد داشته باشد (مثل زنجیره رستوران)، پرسنل منابع انسانی به­همان نسبت بزرگ می­باشد. در چنین مواردی لازم است، اطمینان حاصل کنیم؛ هزینه­های اداری با چنان دقتی کنترل شده­اند که اثر زیادی بر روی سود ندارند.

  1. نسبت هزینه تعمیر و نگهداری به دارایی­های ثابت

این نسبت برای برآورد سن گروه مشترک دارایی­های ثابت گزارش­شده در صورت­های مالی سودمند است. اگر این نسبت روند افزایشی داشته باشد، شرکت احتمالاً به جایگزین­هایی برای دارایی نیاز دارد. همچنین روند افزایشی بیانگر مصرف زیاد دارایی است که نیاز به تعمیرات پیشرفته نابهنگام کار دارد. اگر نسبت بالا به طور ناگهانی بدون افزایش هم­زمان در مبلغ دارایی­های ثابت، کاهش ­یابد، بیانگر آن است که اعتبار نقدی شرکت تمام شده و نمی­تواند از پس تعمیرات دارایی­های جاری برآید یا اینکه دارایی جدیدی بخرد.

  1. نسبت هزینه­های فروش به فروش

برخی فروش­ها برای شرکت آنقدر هزینه­بر پیوسته هستند که حاشیه کسب­شده از هر فروش حتی هزینه­های فروش را هم پوشش نمی­دهد. این نسبت برای تعیین هزینه متغیر فروش مناسب است تا اینکه مدیریت بتواند تعیین کند که آیا سیستم­های فروش باید تغییر کند تا به رویکرد هزینه کمتر منجر شود.

  1. نرخ سربار

نرخ سربار برای تعیین هزینه سربار استفاده می­شود و بهتر است برای یک واحد تولیدی بامحصول تکمیل­شده یا مبالغی از خدمات ارائه شده به مشتری استفاده شود.

  1. نسبت سربار به بهای تمام شده فروش

روند بلندمدت در طول قرون گذشته بیانگر جایگزین تدریجی هزینه­های کار مستقیم با هزینه­های سربار در بهای­تمام­شده کالای فروش­رفته است. اکنون سربار بیشترین سهم هزینه­ها را در این طبقه برای شرکت­ها دارد. باوجود اهمیت فزاینده آن، نسبت سربار به بهای­تمام­شده فروش مورد نیاز است تا این­که مدیران بتوانند ببینند که آیا افزایش مستمری در هزینه سرباری وجود دارد که نیاز به کاهش داشته باشد.

  1. گردش سرمایه

سنجه گردش سرمایه توسط سرمایه­گذاران استفاده می­شود تا توانایی شرکت را برای تبدیل حقوق­مالکانه و بدهی به مبالغ فروش تعیین کنند. نسبت بالای فروش به حقوق­مالکانه و بدهی بیانگر سطح بالایی از کارایی در ایجاد فروش است. روند این معیار باید بررسی شود تا دید تا مشخص شود که آیا تغییراتی در سطح کارایی فروش در طول زمان وجود دارد.

  1. نسبت دارایی های عملیاتی

تنها سنجه این فصل است که فقط مبتنی بر اطلاعات ترازنامه است و برای استفاده مدیران طراحی شده تا بتوانند تعیین کنند؛ کدام دارایی را می­توان با اطمینان از شرکت حذف کرد بدون این­که قابلیت­های عملیاتی­اش از بین برود. درنتیجه دارایی­هایی که بازده سرمایه­گذاری ایجاد نمی­کنند را می­توان را حذف کرد.

  1. حاشیه فروش

برای محاسبه این نسبت فروش، هزینه­های توزیع و بهای فروش را جمع­آوری می­کنیم. درنتیجه همه سودها را از فعالیت­های درآمدزای شرکت جدا می­کند. بعلاوه می­تواند به عنوان حاشیه سود قبل از هزینه­های اداری درنظرگرفته شود

  1. نسبت وجه نقد به سرمایه در گردش

این نسبت برای تعیین درصدی از سرمایه در گردش سودمند است که از نقد و یا سرمایه­گذاری­ای تشکیل شده­اند که به راحتی به وجه نقد تبدیل می­شود. اگر این نسبت پایین باشد، بیانگر این است که شرکت برای پرداخت تعهدات کوتاه­مدتش به دلیل فقدان وجه نقد مشکل دارد.

 

بازگشت به فهرست مطالب